16
Promocja
Gazeta Jabłonka, 19.06.2019 r.
M A T E R I A Ł S P O N S O R O W A N Y
Warszawa, 17 czerwca 2019 r.
LIST OTWARTY
DO PREZESA RADY MINISTRÓW – PANA MATEUSZA MORAWIECKIEGO
DO MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI – PANA JANA KRZYSZTOFA ARDANOWSKIEGO
DO POSŁÓW I SENATORÓW
w związku z projektem ustawy o zmianie ustawy o organizacji niektórych rynków rolnych oraz ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzy-
stywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi.
Szanowny Panie Premierze,
Szanowny Panie Ministrze,
Szanowni Państwo – Posłowie i Senatorowie,
Od kilku miesięcy trwają prace nad zmianą ustawy dotyczącej organizacji niektórych rynków rolnych oraz przewagi kontraktowej, mającej na
celu wzmocnienie pozycji polskiego rolnika w łańcuchu dostaw. Propozycja projektu ustawy, z którą zapoznaliśmy się z końcemmaja 2019 r., budzi
nasze duże obawy i wątpliwości, z uwagi na przyjęte w niej nierynkowe rozwiązania, które pogłębią istniejące nieprawidłowości i problemy w sek-
torze produkcji oraz przetwórstwa owoców.
Polskie sadownictwo i ogrodnictwo, jak również przetwórstwo, zderzają się obecnie z dynamicznie zmieniającymi się potrzebami rynku świato-
wego, dla którego jesteśmy istotnym dostawcą półproduktów owocowych. Musimy mierzyć się z konkurencją krajów rozwiniętych, ale także takich,
które aspirują do udziału w rynku, dzięki niskim kosztom produkcji. Aby sprostać współczesnym wyzwaniom rynku, niezbędna jest głęboka refor-
ma polskiego sadownictwa i ogrodnictwa, która między innymi doprowadzi do specjalizacji produkcji, z podziałem na produkcję owoców desero-
wych i owoców do przetwórstwa oraz zapewnienia wysokich europejskich standardów jakości i bezpieczeństwa.
Przedmiotowa ustawa nie pomoże branży sprostać wspomnianymwyzwaniom, natomiast jest próbą częściowego i chwilowego rozwiązania pro-
blemu niskich cen. Co więcej, poprzez gwarancję cen skupu, może zachęcać do zwiększenia produkcji, pogłębiając jeszcze bardziej bieżące problemy
związane z brakiem rynków zbytu na owoce deserowe i półprodukty.
Pragniemy zwrócić uwagę, że przyjęcie ustawy w proponowanym kształcie, niesie za sobą konkretne konsekwencje, w szczególności:
1.Zagrożenia spowodowan wprowadzeniem w życie ust wy w trak i sezonu
Większość producentów nie jest świadoma planowanych zmian, a tym bardziej nie ma wiedzy na temat szczegółowych warunków sprzedaży owoców do
przetwórstwa. Wprowadzenie ustawy w środku sezonu doprowadzi do zamieszania i bardzo utrudni funkcjonowanie, zarówno producentów, jak i przetwór-
ców. Efektem niedotrzymania warunków ustawy będą kary finansowe w wysokości nawet do 15% zapłaty za surowiec dla każdej ze stron. Szczególnie zagro-
żeni są tutaj mali i średni sadownicy oraz rodzinne gospodarstwa ogrodnicze.
2.Brakmożliwości rzetelnej kalkulacji kosztów produkcji większości owoców przemysłowych, która ma być podstawą do ustalenia cen referencyjnych
Ponieważ nie istnieje wyspecjalizowana produkcja owoców przemysłowych, takich jak np. jabłka czy truskawki, to niemożliwe jest oszacowanie kosztów
ich produkcji. Żaden instytut nie dysponuje danymi niezbędnymi do ich wyliczenia. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, ogłaszając w drodze obwieszczenia ceny
referencyjne, będzie opierał się bardziej na oczekiwaniach rolników niż na potwierdzonych danych.
Rzetelna kalkulacja kosztów produkcji owoców przemysłowych będzie możliwa w momencie powstania upraw dedykowanych wyłącznie do przetwórstwa,
a nie w sytuacji przeznaczania do przerobu niższej jakości lub niesprzedanej części produkcji owoców deserowych.
3. Utrata konkure cyjności i rynków zbytu dla soków zagęszczonych i mrożonek, a w efekcie zmniejszenie popytu na owoce przemysłowe
Ogłaszane 2 razy do roku (do 15 VI i 15 XII) przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, referencyjne ceny skupu produktów rolnych, nie będą mogły uwzględ-
niać wszystkich warunków rynkowych, które nagle pojawią się w danym sezonie. W przypadku produktów sprzedawanych w dużych ilościach za granicę, np.
soków zagęszczonych, finalną cenę w eksporcie kształtują relacje podaży i popytu na rynkach światowych. Po wejściu w życie ustawy, cena polskiego soku
zagęszczonego zależeć będzie od sztywno narzuconej ceny skupu owoców, co uniemożliwi jej elastyczne kształtowanie i utrudni konkurowanie z tańszymi
dostawcami, np. dynamicznie rozwijającym się rynkiem ukraińskim.
Ponadto, zagraniczna konkurencja, znając z dużym wyprzedzeniem koszty surowca, a przez to cenę produkowanego z nich soku zagęszczonego, przygotuje
korzystniejszą ofertę, która w szybkim czasie zmarginalizuje zapotrzebowanie na polski koncentrat w eksporcie. Zmniejszenie popytu na zagęszczone soki
(obecnie produkujemy ich do 400 tys. ton rocznie) będzie równoznaczne ze zmniejszeniem popytu na owoce przemysłowe (przykładowo obecnie przemysł za-
gospodarowuje nawet do 60% produkcji jabłek, mimo że nie ma sadów przemysłowych), a to bezpośrednio przełoży się na pogorszenie sytuacji ekonomicznej
zarówno małych, jak i większych gospodarstw sadowniczych.
Szanowni Państwo,
Apelujemy, aby miejsce odgórnej regulacji rynku, jaką wprowadza przedmiotowa ustawa, zajęły rozwiązania systemowe, przyjęte w oparciu o mechanizmy
rynkowe. Zdajemy sobie sprawę, że problem jest ważny, a wielu interesariuszy oczekuje jego natychmiastowego rozwiązania, niemniej jednak uważamy, że
wdrożenie nowych rozwiązań w pośpiechu skończy się nieuchronnym paraliżem rynku, olbrzymimi stratami dla całej branży oraz bankructwami wśród ma-
łych i średnich producentów owoców i przetwórców.
Przemysł przetwórczy funkcjonuje w ścisłej symbiozie z producentami owoców. Poprawa sytuacji na rynku to temat istotny dla każdej ze stron, wymagający
wzajemnej współpracy i samoregulacji branży, a nie rozwiązań nakazowych. Branża rolno-spożywcza rozwinęła się w ostatnim czasie dzięki różnym sprzyjają-
cym czynnikom. Przyjęcie przedmiotowej ustawy doprowadzi polskich rolników i przetwórców do utraty znaczenia na rynkach europejskich i światowych. Raz
utracona pozycja na rynku krajowym i w eksporcie będzie niemożliwa do odbudowania – już teraz na rynkach ukraińskim i mołdawskim nasila się konkurencja,
z którą możemy skutecznie walczyć dzięki wysokiej jakości produktów oraz konkurencyjnej cenie.
Apelujemy do Państwa o rozważenie przytoczonych przez nas argumentów. Jednocześnie deklarujemy naszą gotowość do kontynuowania współpracy na
rzecz wypracowania najlepszych rozwiązań dla polskiej branży rolno-spożywczej.
Z wyrazami szacunku,
Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków
Unia Polskiego Przemysłu Chłodniczego