16
Region
Gazeta Jabłonka, 22.04.2020 r.
SPRZEDAŻ
SERWIS
MONTAŻ
-
ZAKUWANIE WĘŻY HYDRAULICZNYCH
,
regeneracja siłowników, rozdzielaczy, naprawa hydrauliki siłowej
-
przeglądy, konserwacje, badania dokumentacje UDT, naprawy,
modernizacje
(Windy, Żurawie HDS, hakowce, podnośniki koszowe, etc)
-
klimatyzacja
- pojazdy, maszyny, autobusy (serwis)
-
agregaty chłodnicze pojazdy
(serwis)
AMP SERWIS
Pabierowice 2E Jasieniec
kom: 603 660 024
e-mail:
biuro@amp-serwis.com www.serwisudt.plSKUP AUT
Tel. 515 952 941
www.gotowkazasamochod.comKASACJA
BEZ
ZNACZENIA
STAN
Pierwsza inwestycja, do realizacji której
przystąpił urząd, polega na pokryciu
asfaltem 1015-metrowego odcinka
drogi przez Kruszewek (między Kru-
szewem a Załężem Dużym). Będzie
to kontynuacja zadania rozpoczętego
w 2015 roku. Wówczas gmina położy-
ła asfalt na pierwszym fragmencie tej
trasy, zaczynając od jej wschodniego
krańca (czyli od skrzyżowania z drogą
relacji Kruszew–Michrów).
– Odcinek wykonany w 2015 roku ma
szerokość 4 metrów. Natomiast ten,
który chcemy zrealizować w tym roku,
będzie miał już szerokość 4,5 metra –
informuje wójt gminy Pniewy Ireneusz
Szymczak.
Czekając na odpowiedź
10 kwietnia gmina rozstrzygnęła prze-
targ na wykonawcę zadania. W po-
stępowaniu wzięło udział 6 firm. Naj-
korzystniejszą ofertę złożyło dobrze
znane w okolicy Przedsiębiorstwo Ro-
bót Inżynieryjno-Drogowych z Jasień-
ca. Zgodziło się wykonać prace za 464
tys. zł. Jest to cena satysfakcjonująca dla
samorządu. W pniewskim magistracie
przewidywano bowiem, że inwestycja
może pochłonąć nawet 560 tys. zł.
Niestety, wciąż na 100% nie wiadomo,
czy gmina otrzyma dofinansowanie
na realizację inwestycji w Kruszewku.
Wprawdzie samorząd Pniew złożył
wniosek o dotację do Urzędu Mar-
szałkowskiego (w ramach budowy i
modernizacji dróg dojazdowych do
gruntów rolnych), jednak do tej pory
nie otrzymał odpowiedzi.
Powtórzą przetarg
Gmina chciałaby również ułożyć na-
wierzchnię asfaltową na drodze w
Michrowie. Ściślej mówiąc, chodzi o
191-metrowy odcinek biegnący obok
zakładu produkcyjnego Pepsi (przy
nowo wybudowanej części fabryki).
Fragment ten – ze względu na to, że
będą z niego korzystać ciężkie samo-
chody – będzie takżewzmocniony kra-
wężnikami.
W przypadku tej inwestycji gminie
nie udało się rozstrzygnąć przetargu.
Spośród trzech ofert, jakie wpłynęły do
urzędu, najniższa opiewała na kwotę
324 117,83 zł. Tymczasem samorząd
zamierzał wydać na ten cel nie więcej
niż 255 tys. zł.
Skąd takduże kwoty, skoro chodzi o as-
faltowanie niedługiego, niespełna dwu-
stumetrowego odcinka? – Z tej drogi
będą nieustannie korzystać tiry. Musi
być więc odpowiednio wzmocniona.
Poza tym sporą część kosztów stanowi
transport sprzętu potrzebnego do bu-
dowy drogi – tłumaczy wójt.
Gmina, przynajmniej na razie, nie
planuje zwiększenia limitu środków
na budowę drogi w Michrowie. – Z
powodu pandemii sytuacja jest trud-
na. Nie wiadomo, jakie będą wpływy
do budżetu z podatków. Nie chcemy
zwiększać wydatków na tę inwestycję
– mówi Ireneusz Szymczak. – Powtó-
rzymy przetarg w nadziei, że znajdzie-
my firmę, która podejmie się prac za te
pieniądze, któremamy – dodaje.
Wniosek z dotacją
16 kwietnia do gminy dotarła także
miła wiadomość z Urzędu Wojewódz-
kiego. Otóż samorząd otrzyma z bu-
dżetu państwa dotację na moderniza-
cję drogi przez Osieczek (droga przy
sanatorium).Dofinansowaniewyniesie
816 tys. zł (cała wartość zadania, we-
dług kosztorysu, to 1,25mln zł).
PNIEWY:
Wplanach gminy na najbliższe miesiące jest
realizacja dwóch zadań drogowych. Czy w
tym trudnym czasie uda się je wykonać?
Drogowe plany
w dobie pandemii
Dominik Górecki
dominik@jablonka.infoMieszkańcy Warki zyskają nowy przy-
stanek w centrum miasta. Będzie on
usytuowany pomiędzy ul. Lotników i
Nowakowskiego. Dzięki temu poprawi
się dostęp do kolei i ułatwi codzienne
podróże do szkoły i pracy.
– Krajowy Program Kolejowy to nie
tylko likwidacja wykluczenia komu-
nikacyjnego, ale także zwiększanie
dostępu do kolei. Nowy przystanek w
Warka Miasto, podobnie jak inne nowe
przystanki w aglomeracjach i na szla-
kach, przygotowujemy tak, by każdy
podróżnymógł bez przeszkódkorzystać
z pociągów – powiedział Andrzej Bittel,
sekretarz stanu w Ministerstwie Infra-
struktury.
Nanowymprzystankubędądwa jedno-
krawędzioweperonyodługości 200me-
trów. Przewidziano ławki, wiaty, gabloty
informacyjne oraz nowoczesne ledowe
oświetlenie. Przystanek będzie dostoso-
wany do potrzeb osób o ograniczonych
możliwościach poruszania się. Pojawią
się windy z peronów na nowy wiadukt,
pochylnie oraz ścieżki prowadzące dla
osób niewidomych i niedowidzących.
Do obiektu pasażerowi dostaną się od
ul. Lotników i ul. Nowakowskiego.
–NowyprzystanekWarkaMiastotood-
powiedźPKPPolskichLinii Kolejowych
S.A. na potrzeby mieszkańców i zwięk-
szanie dostępności do kolei. Pamiętamy
także o podwyższaniu poziomu bezpie-
czeństwa w ruchu kolejowym i drogo-
wym, dlatego projekt modernizacji linii
kolejowej Warszawa – Radom został
również uzupełniony o drugi wiadukt
drogowywWarce–powiedział Ireneusz
Merchel, Prezes Zarządu PKP Polskich
Linii Kolejowych S.A.
Drugiwiadukt drogowy
Poza ujętym w projekcie wiaduktem
drogowymprzyul. Lotników, PLKprze-
widziały drugi nowy wiadukt drogowy
w ciągu ul. Grójeckiej w północnej czę-
ści miasta. Bezkolizyjne skrzyżowanie
zastąpi przejazd kolejowo-drogowy.
Zwiększy to bezpieczeństwo w ruchu
pociągów i samochodów oraz usprawni
komunikację drogowąwmieście.
Rozszerzony projekt modernizacji
Wiadukt drogowy i przystanek War-
ka Miasto PKP Polskie Linie Kolejo-
we S.A. zrealizują dzięki podpisane-
mu w kwietniu aneksowi do umowy
„Modernizacja linii kolejowej nr 8,
odcinek Warszawa Okęcie – Radom
(LOT A, B, F)”. Na przystanek prze-
znaczono 13 mln zł a na wiadukt 24
mln zł.
Wykonawca opracuje dokumentację
projektową, uzyska wymagane po-
zwolenia. Jeszcze w tym roku plano-
wane jest rozpoczęcie prac budow-
lanych. Udostępnienie pasażerom
nowego przystanku zaplanowano na
2021 rok. Wiadukt będzie gotowy w
drugiej połowie 2022 roku.
Wygodniejsze podróże
Budowa no-
wego wiaduktu oraz przystanku Warka
Miastoniewpłyniena termin zakończe-
nia robót na linii z Warszawy do Rado-
mia. Utrzymane jest dobre tempo prac.
WWarce poza dodatkowymi obiektami
zmodernizowane będą perony na stacji
oraz wybudowane zostanie przejście
podziemne. Zakończenie wszystkich
prac pomiędzy Czachówkiem i Warką
przewidywane jest w IV kwartale 2020
roku, a pomiędzyWarką i Radomiemw
II połowie 2021 roku. Wówczas, skróci
się czas podróży ze stolicy na południe
Mazowsza, pociągi pasażerskie z War-
szawy do Radomia pojadą z prędkością
160 km/h, a towarowe z prędkością 120
km/h.
Wartość umówzawartychnaprzebudo-
wę odcinków Czachówek –Warka oraz
Warka – Radom to ponad 645 mln zł.
Inwestycja w 85% jest współfinansowa-
na ze środkówProgramuOperacyjnego
Infrastruktura i Środowisko.
Redakcja
WARKA:
Będzie lepszy dostęp do kolei dla mieszkańców Warki. PKP Polskie Linie
Kolejowe S.A. wybudują nowy przystanek Warka Miasto.
Lepszy dostęp do kolei
Przykra konieczność
- czyli krótko o rozwodzie
radca prawny Joanna Nawrocka
W mojej praktyce zawodowej coraz czę-
ściej zgłaszają się klienci, z prośbą o po-
moc w postępowaniu rozwodowym. Na
początku jest kościół, ryż, białe gołębie
i sesja fotograficzna w uroczym miejscu,
później – proza życia rujnująca pierwotne
szczęście. A na koniec – rozwód, który
bywa długi i bolesny. Średnio 30 procent
zawieranych w Polsce małżeństw kończy
się rozwodem, a chyba nie ma rodziny, w
której nie ma rozwodników. Dla większo-
ści z nas małżeństwo kojarzy sięwyłącznie
z wielkim i emocjonalnym zaangażowa-
niem dwójki osób, które decydowały się
wspólnie dzielić smutki i radości życia. Za-
warcie małżeństwa to również daleko idą-
ce skutki prawne. Już sama świadomość,
że związek – często z wieloletnim stażem
– ulega rozpadowi i trzeba będzie na nowo
odnaleźć się w rzeczywistości, może być
dla partnerów ogromnym dyskomfortem.
Często jednak sama decyzja o rozwodzie
to początek dalszych problemów – zwią-
zanych z walką o dzieci, orzekaniem o
winie czy podziałem majątku. Ten ostatni
aspekt rozwodowej batalii często bywa
najbardziej problematyczny i potrafi cią-
gnąć się całymi latami.
Odnośnie zobowiązań kredytowych, dla
banku, małżonkowie czy też nie – pozo-
stają kredytobiorcami. O finanse trzeba
zadbać, inaczej zaciągnięte w trakcie mał-
żeństwa zobowiązania mogą stać się pro-
blemem na długie lata po rozwodzie.
Oczywiście, najbardziej komfortowym
jest, gdy małżonkowie porozumieją się
co do majątku wspólnego bez udziału
wymiaru sprawiedliwości, gdyż takie po-
rozumienie znacznie skraca formalności i
umożliwia korzystanie z należnej im części
majątku, bez sądowej batalii. W praktyce
jednak porozumienie takie może być trud-
ne, zwłaszcza jeśli któraś ze stron uważa,
że ze wspólnego majątku należy jej się
więcej. Jeśli współmałżonkowie nie potra-
fią lub nie chcą dojść do porozumienia, o
podziale majątku musi zadecydować sąd.
Co to jest rozwód?
Krótko mówiąc rozwód to prawne zakoń-
czenie ważnego związku małżeńskiego na
drodze sądowej.
Kiedy rozwód?
Podstawowym i koniecznym warunkiem
dopuszczalności rozwodu jest wystąpienie
zupełnego i trwałego rozkładu pożycia po-
między małżonkami. Zupełny rozkład po-
życia polega na zerwaniuwszystkichwięzi,
jakie łączą małżonków. Za więzi te uznaje
się więź uczuciową fizyczną oraz gospo-
darczą. Trwały rozkład pożycia małżeń-
skiego jest najczęściej oceniany na podsta-
wie doświadczenia życiowego. Następuje
wtedy, kiedy zgodnie z szeroko pojętym
doświadczeniem życiowym można ocze-
kiwać, że małżonkowie wrócą do wspól-
nego pożycia. Trzeba jednak wyraźnie za-
znaczyć, że życie pisze różne scenariusze,
a zatem sądy muszą bardzo elastycznie
podchodzić do interpretowania powyż-
szych przesłanek Jeśli ta przesłanka nie
została spełniona, sąd nie ma obowiązku
orzeczenia rozwodu nawet wówczas, gdy
małżonkowie zgodnie tego żądają.
Czy potrzebna jest zgoda małżonka ?
Do orzeczenia rozwodu co do zasady nie
jest konieczna zgoda jednego z małżon-
ków. Owszem, jest to pewna przesłanka,
którą sąd bierze pod uwagę, oceniając roz-
pad więzi, jakie łączą małżonków
Kiedy sąd nie udzieli rozwodu?
Jednak pomimo zupełnego i trwałego roz-
kładu pożycia sąd nie orzeknie rozwodu,
jeżeli:
- wskutek rozwodu miałoby ucierpieć do-
bro małoletnich dzieci małżonków,
- rozwodu żąda małżonek wyłącznie win-
ny rozkładu pożycia, a drugi małżonek nie
wyraził zgody na rozwód i jego odmowa
nie jest sprzeczna z zasadami współżycia
społecznego,
- orzeczenie rozwodu byłoby sprzeczne z
zasadami współżycia społecznego, np. w
sytuacji, gdy jeden z małżonków jest cięż-
ko chory i nie ma kto się nim zaopiekować.
Gdzie należy złożyć pozew rozwodowy?
Należy go wnieść do sądu okręgowego
właściwego zewzględu na ostatniewspól-
ne zamieszkanie małżonków, jeżeli choć
jedno z nich jeszcze stale w danym okręgu
przebywa.
Jeżeli natomiast każdyzmałżonkówmiesz-
ka w innym miejscu, wówczas właściwy
będzie sąd okręgowy miejsca zamiesz-
kania strony pozwanej. Gdyby jednak nie
udało się ustalić miejsca zamieszkania
strony pozwanej, wtedy właściwy jest sąd
okręgowy miejsca zamieszkania powoda
- czyli osoby, która wystąpiła z pozwem
rozwodowym.
II część porady w kolejnym wydaniu „Ja-
błonki”, 6 maja.
Droga w Michrowie przy zakładzie Pepsi