Background Image
Previous Page  16 / 16
Information
Show Menu
Previous Page 16 / 16
Page Background

16

Region

Gazeta Jabłonka, 22.04.2020 r.

SPRZEDAŻ

SERWIS

MONTAŻ

-

ZAKUWANIE WĘŻY HYDRAULICZNYCH

,

regeneracja siłowników, rozdzielaczy, naprawa hydrauliki siłowej

-

przeglądy, konserwacje, badania dokumentacje UDT, naprawy,

modernizacje

(Windy, Żurawie HDS, hakowce, podnośniki koszowe, etc)

-

klimatyzacja

- pojazdy, maszyny, autobusy (serwis)

-

agregaty chłodnicze pojazdy

(serwis)

AMP SERWIS

Pabierowice 2E Jasieniec

kom: 603 660 024

e-mail:

biuro@amp-serwis.com www.serwisudt.pl

SKUP AUT

Tel. 515 952 941

www.gotowkazasamochod.com

KASACJA

BEZ

ZNACZENIA

STAN

Pierwsza inwestycja, do realizacji której

przystąpił urząd, polega na pokryciu

asfaltem 1015-metrowego odcinka

drogi przez Kruszewek (między Kru-

szewem a Załężem Dużym). Będzie

to kontynuacja zadania rozpoczętego

w 2015 roku. Wówczas gmina położy-

ła asfalt na pierwszym fragmencie tej

trasy, zaczynając od jej wschodniego

krańca (czyli od skrzyżowania z drogą

relacji Kruszew–Michrów).

– Odcinek wykonany w 2015 roku ma

szerokość 4 metrów. Natomiast ten,

który chcemy zrealizować w tym roku,

będzie miał już szerokość 4,5 metra –

informuje wójt gminy Pniewy Ireneusz

Szymczak.

Czekając na odpowiedź

10 kwietnia gmina rozstrzygnęła prze-

targ na wykonawcę zadania. W po-

stępowaniu wzięło udział 6 firm. Naj-

korzystniejszą ofertę złożyło dobrze

znane w okolicy Przedsiębiorstwo Ro-

bót Inżynieryjno-Drogowych z Jasień-

ca. Zgodziło się wykonać prace za 464

tys. zł. Jest to cena satysfakcjonująca dla

samorządu. W pniewskim magistracie

przewidywano bowiem, że inwestycja

może pochłonąć nawet 560 tys. zł.

Niestety, wciąż na 100% nie wiadomo,

czy gmina otrzyma dofinansowanie

na realizację inwestycji w Kruszewku.

Wprawdzie samorząd Pniew złożył

wniosek o dotację do Urzędu Mar-

szałkowskiego (w ramach budowy i

modernizacji dróg dojazdowych do

gruntów rolnych), jednak do tej pory

nie otrzymał odpowiedzi.

Powtórzą przetarg

Gmina chciałaby również ułożyć na-

wierzchnię asfaltową na drodze w

Michrowie. Ściślej mówiąc, chodzi o

191-metrowy odcinek biegnący obok

zakładu produkcyjnego Pepsi (przy

nowo wybudowanej części fabryki).

Fragment ten – ze względu na to, że

będą z niego korzystać ciężkie samo-

chody – będzie takżewzmocniony kra-

wężnikami.

W przypadku tej inwestycji gminie

nie udało się rozstrzygnąć przetargu.

Spośród trzech ofert, jakie wpłynęły do

urzędu, najniższa opiewała na kwotę

324 117,83 zł. Tymczasem samorząd

zamierzał wydać na ten cel nie więcej

niż 255 tys. zł.

Skąd takduże kwoty, skoro chodzi o as-

faltowanie niedługiego, niespełna dwu-

stumetrowego odcinka? – Z tej drogi

będą nieustannie korzystać tiry. Musi

być więc odpowiednio wzmocniona.

Poza tym sporą część kosztów stanowi

transport sprzętu potrzebnego do bu-

dowy drogi – tłumaczy wójt.

Gmina, przynajmniej na razie, nie

planuje zwiększenia limitu środków

na budowę drogi w Michrowie. – Z

powodu pandemii sytuacja jest trud-

na. Nie wiadomo, jakie będą wpływy

do budżetu z podatków. Nie chcemy

zwiększać wydatków na tę inwestycję

– mówi Ireneusz Szymczak. – Powtó-

rzymy przetarg w nadziei, że znajdzie-

my firmę, która podejmie się prac za te

pieniądze, któremamy – dodaje.

Wniosek z dotacją

16 kwietnia do gminy dotarła także

miła wiadomość z Urzędu Wojewódz-

kiego. Otóż samorząd otrzyma z bu-

dżetu państwa dotację na moderniza-

cję drogi przez Osieczek (droga przy

sanatorium).Dofinansowaniewyniesie

816 tys. zł (cała wartość zadania, we-

dług kosztorysu, to 1,25mln zł).

PNIEWY:

Wplanach gminy na najbliższe miesiące jest

realizacja dwóch zadań drogowych. Czy w

tym trudnym czasie uda się je wykonać?

Drogowe plany

w dobie pandemii

Dominik Górecki

dominik@jablonka.info

Mieszkańcy Warki zyskają nowy przy-

stanek w centrum miasta. Będzie on

usytuowany pomiędzy ul. Lotników i

Nowakowskiego. Dzięki temu poprawi

się dostęp do kolei i ułatwi codzienne

podróże do szkoły i pracy.

– Krajowy Program Kolejowy to nie

tylko likwidacja wykluczenia komu-

nikacyjnego, ale także zwiększanie

dostępu do kolei. Nowy przystanek w

Warka Miasto, podobnie jak inne nowe

przystanki w aglomeracjach i na szla-

kach, przygotowujemy tak, by każdy

podróżnymógł bez przeszkódkorzystać

z pociągów – powiedział Andrzej Bittel,

sekretarz stanu w Ministerstwie Infra-

struktury.

Nanowymprzystankubędądwa jedno-

krawędzioweperonyodługości 200me-

trów. Przewidziano ławki, wiaty, gabloty

informacyjne oraz nowoczesne ledowe

oświetlenie. Przystanek będzie dostoso-

wany do potrzeb osób o ograniczonych

możliwościach poruszania się. Pojawią

się windy z peronów na nowy wiadukt,

pochylnie oraz ścieżki prowadzące dla

osób niewidomych i niedowidzących.

Do obiektu pasażerowi dostaną się od

ul. Lotników i ul. Nowakowskiego.

–NowyprzystanekWarkaMiastotood-

powiedźPKPPolskichLinii Kolejowych

S.A. na potrzeby mieszkańców i zwięk-

szanie dostępności do kolei. Pamiętamy

także o podwyższaniu poziomu bezpie-

czeństwa w ruchu kolejowym i drogo-

wym, dlatego projekt modernizacji linii

kolejowej Warszawa – Radom został

również uzupełniony o drugi wiadukt

drogowywWarce–powiedział Ireneusz

Merchel, Prezes Zarządu PKP Polskich

Linii Kolejowych S.A.

Drugiwiadukt drogowy

Poza ujętym w projekcie wiaduktem

drogowymprzyul. Lotników, PLKprze-

widziały drugi nowy wiadukt drogowy

w ciągu ul. Grójeckiej w północnej czę-

ści miasta. Bezkolizyjne skrzyżowanie

zastąpi przejazd kolejowo-drogowy.

Zwiększy to bezpieczeństwo w ruchu

pociągów i samochodów oraz usprawni

komunikację drogowąwmieście.

Rozszerzony projekt modernizacji

Wiadukt drogowy i przystanek War-

ka Miasto PKP Polskie Linie Kolejo-

we S.A. zrealizują dzięki podpisane-

mu w kwietniu aneksowi do umowy

„Modernizacja linii kolejowej nr 8,

odcinek Warszawa Okęcie – Radom

(LOT A, B, F)”. Na przystanek prze-

znaczono 13 mln zł a na wiadukt 24

mln zł.

Wykonawca opracuje dokumentację

projektową, uzyska wymagane po-

zwolenia. Jeszcze w tym roku plano-

wane jest rozpoczęcie prac budow-

lanych. Udostępnienie pasażerom

nowego przystanku zaplanowano na

2021 rok. Wiadukt będzie gotowy w

drugiej połowie 2022 roku.

Wygodniejsze podróże

Budowa no-

wego wiaduktu oraz przystanku Warka

Miastoniewpłyniena termin zakończe-

nia robót na linii z Warszawy do Rado-

mia. Utrzymane jest dobre tempo prac.

WWarce poza dodatkowymi obiektami

zmodernizowane będą perony na stacji

oraz wybudowane zostanie przejście

podziemne. Zakończenie wszystkich

prac pomiędzy Czachówkiem i Warką

przewidywane jest w IV kwartale 2020

roku, a pomiędzyWarką i Radomiemw

II połowie 2021 roku. Wówczas, skróci

się czas podróży ze stolicy na południe

Mazowsza, pociągi pasażerskie z War-

szawy do Radomia pojadą z prędkością

160 km/h, a towarowe z prędkością 120

km/h.

Wartość umówzawartychnaprzebudo-

wę odcinków Czachówek –Warka oraz

Warka – Radom to ponad 645 mln zł.

Inwestycja w 85% jest współfinansowa-

na ze środkówProgramuOperacyjnego

Infrastruktura i Środowisko.

Redakcja

WARKA:

Będzie lepszy dostęp do kolei dla mieszkańców Warki. PKP Polskie Linie

Kolejowe S.A. wybudują nowy przystanek Warka Miasto.

Lepszy dostęp do kolei

Przykra konieczność

- czyli krótko o rozwodzie

radca prawny Joanna Nawrocka

W mojej praktyce zawodowej coraz czę-

ściej zgłaszają się klienci, z prośbą o po-

moc w postępowaniu rozwodowym. Na

początku jest kościół, ryż, białe gołębie

i sesja fotograficzna w uroczym miejscu,

później – proza życia rujnująca pierwotne

szczęście. A na koniec – rozwód, który

bywa długi i bolesny. Średnio 30 procent

zawieranych w Polsce małżeństw kończy

się rozwodem, a chyba nie ma rodziny, w

której nie ma rozwodników. Dla większo-

ści z nas małżeństwo kojarzy sięwyłącznie

z wielkim i emocjonalnym zaangażowa-

niem dwójki osób, które decydowały się

wspólnie dzielić smutki i radości życia. Za-

warcie małżeństwa to również daleko idą-

ce skutki prawne. Już sama świadomość,

że związek – często z wieloletnim stażem

– ulega rozpadowi i trzeba będzie na nowo

odnaleźć się w rzeczywistości, może być

dla partnerów ogromnym dyskomfortem.

Często jednak sama decyzja o rozwodzie

to początek dalszych problemów – zwią-

zanych z walką o dzieci, orzekaniem o

winie czy podziałem majątku. Ten ostatni

aspekt rozwodowej batalii często bywa

najbardziej problematyczny i potrafi cią-

gnąć się całymi latami.

Odnośnie zobowiązań kredytowych, dla

banku, małżonkowie czy też nie – pozo-

stają kredytobiorcami. O finanse trzeba

zadbać, inaczej zaciągnięte w trakcie mał-

żeństwa zobowiązania mogą stać się pro-

blemem na długie lata po rozwodzie.

Oczywiście, najbardziej komfortowym

jest, gdy małżonkowie porozumieją się

co do majątku wspólnego bez udziału

wymiaru sprawiedliwości, gdyż takie po-

rozumienie znacznie skraca formalności i

umożliwia korzystanie z należnej im części

majątku, bez sądowej batalii. W praktyce

jednak porozumienie takie może być trud-

ne, zwłaszcza jeśli któraś ze stron uważa,

że ze wspólnego majątku należy jej się

więcej. Jeśli współmałżonkowie nie potra-

fią lub nie chcą dojść do porozumienia, o

podziale majątku musi zadecydować sąd.

Co to jest rozwód?

Krótko mówiąc rozwód to prawne zakoń-

czenie ważnego związku małżeńskiego na

drodze sądowej.

Kiedy rozwód?

Podstawowym i koniecznym warunkiem

dopuszczalności rozwodu jest wystąpienie

zupełnego i trwałego rozkładu pożycia po-

między małżonkami. Zupełny rozkład po-

życia polega na zerwaniuwszystkichwięzi,

jakie łączą małżonków. Za więzi te uznaje

się więź uczuciową fizyczną oraz gospo-

darczą. Trwały rozkład pożycia małżeń-

skiego jest najczęściej oceniany na podsta-

wie doświadczenia życiowego. Następuje

wtedy, kiedy zgodnie z szeroko pojętym

doświadczeniem życiowym można ocze-

kiwać, że małżonkowie wrócą do wspól-

nego pożycia. Trzeba jednak wyraźnie za-

znaczyć, że życie pisze różne scenariusze,

a zatem sądy muszą bardzo elastycznie

podchodzić do interpretowania powyż-

szych przesłanek Jeśli ta przesłanka nie

została spełniona, sąd nie ma obowiązku

orzeczenia rozwodu nawet wówczas, gdy

małżonkowie zgodnie tego żądają.

Czy potrzebna jest zgoda małżonka ?

Do orzeczenia rozwodu co do zasady nie

jest konieczna zgoda jednego z małżon-

ków. Owszem, jest to pewna przesłanka,

którą sąd bierze pod uwagę, oceniając roz-

pad więzi, jakie łączą małżonków

Kiedy sąd nie udzieli rozwodu?

Jednak pomimo zupełnego i trwałego roz-

kładu pożycia sąd nie orzeknie rozwodu,

jeżeli:

- wskutek rozwodu miałoby ucierpieć do-

bro małoletnich dzieci małżonków,

- rozwodu żąda małżonek wyłącznie win-

ny rozkładu pożycia, a drugi małżonek nie

wyraził zgody na rozwód i jego odmowa

nie jest sprzeczna z zasadami współżycia

społecznego,

- orzeczenie rozwodu byłoby sprzeczne z

zasadami współżycia społecznego, np. w

sytuacji, gdy jeden z małżonków jest cięż-

ko chory i nie ma kto się nim zaopiekować.

Gdzie należy złożyć pozew rozwodowy?

Należy go wnieść do sądu okręgowego

właściwego zewzględu na ostatniewspól-

ne zamieszkanie małżonków, jeżeli choć

jedno z nich jeszcze stale w danym okręgu

przebywa.

Jeżeli natomiast każdyzmałżonkówmiesz-

ka w innym miejscu, wówczas właściwy

będzie sąd okręgowy miejsca zamiesz-

kania strony pozwanej. Gdyby jednak nie

udało się ustalić miejsca zamieszkania

strony pozwanej, wtedy właściwy jest sąd

okręgowy miejsca zamieszkania powoda

- czyli osoby, która wystąpiła z pozwem

rozwodowym.

II część porady w kolejnym wydaniu „Ja-

błonki”, 6 maja.

Droga w Michrowie przy zakładzie Pepsi